Opgericht in 1908 is harmonie Arti de oudste muziekvereniging van Alphen a/d Rijn. Arti is een actieve vereniging, die veel naar buiten treedt met bijzondere concerten en het opluisteren van belangrijke lokale gebeurtenissen. Tegenwoordig heeft Arti ruim 70 leden, verdeeld over het beginnersensemble Toetie!, opleidingsorkest Jong Arti, het gevorderde orkest Groot Arti en in opleiding. Daarnaast brengt Arti jaarlijks de 20-delige introductiecursus Arti´s Muzikale Vorming, voor kinderen tussen de 8 en 11 jaar en is er St’Arti, een serie workshops op muziekinstrumenten voor kinderen die nog nooit les hebben gehad. Zo’n zestig donateurs ondersteunen Arti zowel moreel als financieel.

Arti vindt een aantal zaken belangrijk. Ten eerste het verhogen van het muzikale niveau van de orkesten én de groei van het ledenaantal, zowel onder de jeugd als dankzij zij-instromers. Ten tweede het onder de aandacht brengen van harmoniemuziek in Alphen en omstreken. En tot slot maar zeker niet het minst, staat binnen de orkesten het plezier in het spelen en een goede sfeer hoog in het vaandel.

Bij Arti maak je samen met veel plezier muziek op goed niveau. Arti is spraakmakend door bijzondere concerten en staat open naar de Alphense samenleving.